BLOG

Ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (EQ) στην προσωπική ανάπτυξη και πρόοδο του ατόμου

Της Μαίρης Μπισμπίκη 

Ψυχοθεραπεύτριας, ΜΑ - Εκπαιδεύτριας Ενηλίκων, Εισηγήτριας του εκπαιδευτικού φορέα FUTURE BUSINESS SCHOOL

Τα συναισθήματα είναι περίπλοκα. Από τη μία πλευρά, αποτελούν ένα φυσικό και ζωτικό κομμάτι της ζωής μας. Μας παρακινούν, μας ρυθμίζουν, μας δυναμώνουν. Αλλά από την άλλη μπορεί και να μας περιορίσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό - αν δεν αντιληφθούμε την επιρροή που έχουν σε μας και στους άλλους.

H Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ) ή ‘νοημοσύνη της καρδίας’ όπως αναφέρει ο Danniel Goleman, σε αντίθεση με την γνωσιακή ευφυΐα (IQ)  με την οποία γεννιέται ένα άτομο, είναι κάτι που βελτιώνεται με σωστή εκπαίδευση και χρήση συγκεκριμένων τεχνικών, με στόχο την βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων του ατόμου.

Οπότε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη Συναισθηματική μας Νοημοσύνη, αυτή την ικανότητα να κατανοούμε τα συναισθήματα και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για να καθοδηγήσουμε τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας;

Ακούστε προσεχτικά τον άλλον και μην σκέφτεστε τι θα του απαντήσετε. Αυτό ονομάζεται ενεργητική ακρόαση (active listening) και βοηθά πολύ στην καλή ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ πομπού και δέκτη, το ατόμου που δίνει το μήνυμα και του ατόμου που το λαμβάνει.

  • Κάντε μια καλή αξιολόγηση των θετικών & αρνητικών στοιχείων του χαρακτήρας σας και των συμπεριφορών σας και προσοχή... να είστε ειλικρινής με τον εαυτό σας, αυτόν δεν μπορείτε να τον ξεγελάσετε.
  • Εστιάστε στα θετικά σας χαρακτηριστικά και ‘δουλέψτε’ αυτά που δεν σας βοηθάνε να προχωρήσετε σε κάθε τομέα της ζωής σας
  • Ζητήστε την άποψη άλλων και ακούστε τους προσεχτικά. Να είστε ανοιχτοί στην θετική ανατροφοδότηση (feedback) ανθρώπων που συνεργάζεστε ή ζείτε μαζί τους για να δείτε μια άλλη πλευρά το πως σας αντιλαμβάνoνται οι άλλοι. Μπορεί πραγματικά να εκπλαγείτε με την εικόνα που λαμβάνουν οι άλλοι σε σχέση με αυτό που εσείς πιστεύετε για τον εαυτό σας!
  • Μην διστάσετε να ζητήστε συγγνώμη όταν έχετε κάνει λάθος, διορθώστε αυτά που σας ενοχλούν στη ζωή σας και ξαναπροσπαθήστε μέχρι να αποκτήσετε αυτό που θέλετε
  • Βάλτε ξεκάθαρους και συγκεκριμένους στόχους, θα σας βοηθήσουν να μην ξεφεύγετε από την πορεία σας και προγραμματίζετε παράλληλα τον εγκέφαλο σας να τους πετύχει!
  • Δώστε δεύτερες ευκαιρίες σε σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή σας, όλοι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία και πρώτα εσείς
  • Μην ζητάτε ειλικρίνεια από τους άλλους αν εσείς πρώτα δεν είστε ειλικρινής με τον εαυτό σας και με όσους συναναστρέφεστε.
  • Αν κάποιο μοτίβο συμπεριφοράς σας ΔΕΝ λειτουργεί, αλλάξτε το! Υπάρχουν χιλιάδες τρόποι που θα μπορούσε κάποιος να δοκιμάσει να πετύχει του στόχους του με πιο θετικά αποτελέσματα.
  • Να είστε θετικοί σε νέες προκλήσεις, νέες προοπτικές και συνεργασίες. Η εμπειρία έρχεται μέσα από την δράση, η αδράνεια είναι ασφαλής αλλά χωρίς αποτέλεσμα
  • Διαχειριστείτε την σύγκρουση και τα αρνητικά συναισθήματα με τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων έτσι ώστε μέσα από την διαφωνία να βγει ένα νέο συμπέρασμα, η οριστική ρήξη μόνο αδιέξοδα προσφέρει.
  • Ο διάλογος είναι η μόνη λύση διαπραγμάτευσης συγκρούσεων.
  • Η αποτελεσματική διαχείριση συναισθημάτων δημιουργεί υγιείς σχέσεις σε όλους τους τομείς της ζωής μας, αντίστοιχα η έλλειψή της, επιφέρει πολλά πρόβλημα και ρήξη.
  • Να είστε θετικοί στην καθημερινότητα σας, το χιούμορ, ένα χαμόγελο και η θετική σκέψη έχουν ευργετικά αποτελέσματα για εσάς και τους στόχους σας, χρησιμοποιήστε τα.
  • Τα αρνητικά συναισθήματα σας κατευθύνουν σε αρνητικά αποτελέσματα, διαχειριστείτε τα προς όφελος σας μαθαίνοντας μέσα από αυτά, ακούγοντας τις αντιδράσεις του σώματος σας και αυτό που θέλει να σας πει. Επίσης γεμίζουν το σώμα σας τοξίνες και σας οδηγούν σε ψυχολογικά αδιέξοδα
  • Μπείτε στα ‘παπούτσια των άλλων’, μπορεί να δείτε έναν άλλον τρόπο σκέψης που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε συμπεριφορές διαφορετικές από την δική σας.
  • ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ, δεν υπάρχει δεν μπορώ να αλλάξω, υπάρχει μόνο δεν ΘΕΛΩ να αλλάξω!

Η ζωή είναι μια πρόκληση, ζήστε, τολμήστε, μη φοβηθείτε να νιώσετε έντονα και να μάθετε να διαχειρίζεστε τα όποια συναισθήματα σας με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο προς όφελός σας.

Κάθε συναίσθημα είναι πολύτιμο για να μας δείξει τρόπους να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο γύρω μας.   

H Μαίρη Μπισμπίκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Marketing στην Ελλάδα, Διοίκηση Επιχειρήσεων και Πληροφοριακά Συστήματα στο Λονδίνο. Συνέχισε τις σπουδές της στην Ψυχολογία όπου πήρε το Dip. στη Συνθετική Θεραπεία και ολοκλήρωσε το Μεταπτυχιακό της σε Integrative Counselling & Psychotherapy από το Middlesex University.  Έχει εργαστεί πολλά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα σε τομείς ανθρωπίνων σχέσεων και διοίκησης επιχειρήσεων.

Από το 2003 εργάζεται ως Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας με Προσωποκεντρική πρoσέγγιση και τεχνικές Gestalt σε ατομικές συνεδρίες με ενήλικες, εφήβους και ζευγάρια. Από το 2013-2015 διετέλεσε ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Συμβουλευτικής & Ψυχολογικής Υποστήριξης "Τι Να Κάνω;" ΙΚΕ μέσω ατομικών συνεδριών και μιας σειράς εξειδικευμένων υπηρεσιών ψυχολογικής υποστήριξης και θεραπείας για ενήλικες και παιδιά ενώ έχει συντονίσει ομάδες Group Therapy στο "Κέντρο Γυναίκας" του Δήμου Αγ. Παρασκευής. Από το 2015 συνεργάζεται με χώρους Εκπαίδευσης και διδάσκει σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης ως πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων. Είναι μητέρα δύο παιδιών και ασχολείται με την σκηνογραφία, το θέατρο και το χορό.